Werkwijze

Vooruit begeleiding en ondersteuning beschikt over HKZ-certificering om de kwaliteit van de zorg te waarborgen. Vooruit begeleiding en ondersteuning wordt jaarlijks getoetst door TUV Nord Nederland. Daarnaast werken wij met een kwaliteitshandboek, deze is voor alle medewerkers te vinden op onze intranet pagina in Zilliz.

Vooruit begeleiding en ondersteuning werkt volgens de wet en regelgeving van CAO Sociaal Werk. Daarnaast wordt er kennis/advies op gedaan vanuit het NJI en de richtlijnen jeugdhulp. Daarnaast werken alle medewerkers volgens de AVG wet en zijn op de hoogte van het meldcode protocol.

Proces begin tot eind

Kennismaking:

Vooraf plaatsing is er een kennismakingsgesprek. Het kennismakingsgesprek vindt plaats bij ons op kantoor, om zo ongestoord te kunnen praten. Vooraf het gesprek stuurt de verwijzer relevante documentatie van vorige hulpverlening en eventueel onderzoeken naar ons op. De verwijzer kan de gevraagde informatie vinden op onze website. In dit gesprek komt aan bod wie wij zijn als organisatie en welke hulpvraag de jongvolwassene heeft, met daarbij de geschiedenis van eerdere hulpverlening en problematieken.
Indien beide partijen enthousiast zijn over elkaar en er is toestemming van een plaatsende instantie kunnen we verder met de procedure en wordt er een datum afgesproken waarin de zorg gestart kan worden. Indien er geen plekken meer zijn, kunnen we in de meeste gevallen overgaan tot wachtlijst zorg.

Intakegesprek:
Als de kennismaking van beide partijen positief is verlopen gaan we over tot het plaatsen. Hiervoor wordt een intakegesprek gepland. Het intakegesprek is meestal op de dag dat je bij ons komt wonen en vindt plaats in de woning. Het kan zijn dat dit niet lukt, bijvoorbeeld als een plaatsing bij Vooruit snel moet gebeuren, in dit geval plannen wij het intakegesprek zo snel mogelijk. Wij vragen de verwijzer en/of jongvolwassene om het intake formulier volledig in te vullen en naar ons te mailen.
Tijdens het intakegesprek maken we afspraken over de plaatsing bij Vooruit en de begeleiding die er geboden gaat worden. Iedereen wordt bij ons zoveel als mogelijk individueel begeleid en heeft dus ook zijn eigen traject en afspraken. Daarbij bespreken we de doelen waaraan gewerkt wordt. Dit kan in de loop van de plaatsing steeds veranderd of aangepast worden. Elk half jaar zal dit worden geëvalueerd en waar nodig aan gepast. Tijdens het intake gesprek krijgt de jongvolwassene ons handboek mee, hierin staan de afspraken en hoe wij werken.

Begeleiding
Begeleiding wordt individueel vastgesteld en aangepast op de voor opgestelde doelen. Enkele voorbeelden waar begeleiding bij kan helpen zijn bijvoorbeeld koken, financiën, dagbesteding, administratie of hygiëne. Begeleiding zal ook gesprekken met jou voeren, bijvoorbeeld over hoe het met je gaat. Het is mogelijk dat je naast de begeleiding van Vooruit individuele- of groepsgesprekken/ therapieën zal volgen. Therapieën en- of behandelingen worden niet door de begeleiding van Vooruit zelf geboden, maar door externe organisaties. Een keer per jaar wordt er een enquête afgegeven aan cliënten en opdrachtgever. Door middel van deze enquête zien wij de tips en tops en kunnen we aan de hand daarvan mogelijk verbeteringen doorvoeren.

Begeleidingsplan
In de eerste 6 weken wordt er een begeleidingsplan opgesteld samen met de jongvolwassene en eventuele betrokkenen. Dit plan wordt altijd in samenspraak opgesteld en ondertekend. Er wordt voor elke jongvolwassene een risico taxatie ingevuld, de uitkomst van de taxatie wordt verwerkt in het begeleidingsplan. In het plan wordt vastgelegd wat de doelen zijn (richting zelfstandigheid) en die te gaan bereiken. Naast de doelen leggen we in het plan de afspraken, zorgen, activiteiten waaronder school of dag besteding en algemene voortgang vast. Dit begeleidingsplan zal eens in de zoveel tijd worden besproken (zie evaluatie) en dan wordt het begeleidingsplan aangevuld, bijvoorbeeld als je doelen hebt behaald en/of we nieuwe doelen hebben gemaakt. Elke jongvolwassene krijgt een eigen elektronisch dossier, die volgens de AVG-richtlijnen wordt bewaard en is beveiligd.

Evaluatie
Elk half jaar wordt er een evaluatieverslag gemaakt door de begeleider. Dit wordt dan eerst besproken met de jongvolwassene en eventueel aangepast. Hierin wordt de voortgang van de doelen beschreven en eventueel aangepast. Hierna wordt er een evaluatiegesprek gepland met betrokkenen, verwijzers en de jongvolwassene zelf. Na dit gesprek wordt het verslag naar alle betrokkenen, indien toestemming van de jongvolwassene, verstuurd.

Afsluiting:

Zodra een jongvolwassene zijn doelen heeft behaald of door wil stromen naar een andere organisatie zal er een eindverslag, een eind gesprek en een warme overdracht plaatsvinden. Het opgebouwde dossier zal volgens de AVG-richtlijnen worden bewaard en is opvraagbaar voor de jongvolwassene.